BEZPIECZEŃSTWO. Śląska policja wdraża nowatorski w skali kraju projekt Cyfrowe Obserwatorium Bezpieczeństwa województwa śląskiego – śląska policja bliżej społeczeństwa. Usprawni on pracę policjantów ruchu drogowego oraz dzielnicowych, a także umożliwi mieszkańcom naszego regionu omijanie korków, czy też nawiązanie kontaktu z dzielnicowym. Projekt wart 21 milionów złotych otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Projekt zakłada opracowanie trzech systemów: Zdarzenia drogowe online, System analityczny zdarzeń drogowych (dla ruchu drogowego) oraz e–Dzielnicowy. Systemy te będą współpracowały ze specjalnymi aplikacjami, które każdy będzie mógł zainstalować w swoim smartfonie. Dzięki nim będziemy na bieżąco informowani o miejscach zdarzeń drogowych, związanych z nimi utrudnieniach w ruchu oraz o zalecanych objazdach. Z kolei aplikacja zapewniająca kontakt z dzielnicowym umożliwi zgłaszanie problemów lub miejsc, w których najczęściej dochodzi do naruszeń prawa. Mobilne aplikacje to jednak tylko jeden z modułów opisywanego projektu. Składać się na niego będą również rozwiązania wykorzystywane w codziennej pracy przez policjantów ruchu drogowego i dzielnicowych. W ramach systemów ruchu drogowego zakłada zakupienie 40 zestawów pomiarowych, przeznaczonych do sporządzania szkiców zdarzeń drogowych w terenie oraz 254 laptopów, w które wyposażone zostaną zespoły wypadkowe. Uzupełnieniem tego systemu będzie Skaner 3D, który przyspieszy i ułatwi opracowywanie cyfrowych planów nawet najbardziej skomplikowanych skrzyżowań i dróg województwa śląskiego. Po uruchomieniu systemu zespoły wypadkowe na miejscu zdarzenia będą mogły skorzystać z gotowego planu udostępnionego na centralnym serwerze i z jego wykorzystaniem sporządzić dokumentację wypadku, czy kolizji. Ograniczy to do minimum wyłączenie z ruchu miejsca, w którym doszło do zdarzenia drogowego. Część danych wprowadzanych przez policjantów do systemu na miejscu zdarzenia, zostanie przekazanych online do systemu ORSIP (Otwarty Regionalny System Informacji Przestrzennej), a następnie udostępnionych w postaci warstwy na mapie typu SIP (System Informacji Przestrzennej). Policjanci przeprowadzający czynności na miejscu wypadku drogowego będą mogli przy pomocy dedykowanego oprogramowania, łączącego się z serwerem centralnym, przesłać krótką informację tekstową dotyczącą utrudnień w ruchu drogowym w danej lokalizacji. A ta z kolei będzie udostępniona dla systemów zewnętrznych, zlokalizowanych poza policją, np. systemów nawigacji, internetowych portali mapowych oraz za pomocą specjalnej aplikacji dla smartfonów i tabletów, o której była mowa wyżej. W ramach systemu e-Dzielnicowy zostanie zakupionych 1120 zestawów złożonych z laptopa i smartfona. Laptop będzie miał możliwość pracy w wewnętrznej sieci, dostarczanej przez Komendę Główną Policji, zapewniając bezpieczny dostęp do Internetu oraz obsługę dedykowanej e-usługi „Zgłoś problem śląskiemu dzielnicowemu. Znajdź dzielnicowego”. Aplikacja będzie służyć do przyjmowania zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa oraz udzielania informacji o sposobie realizacji i załatwienia sprawy. Utworzona zostanie również warstwa z rejonami służbowymi na bazie mapy ORSIP, która posłuży do geolokalizacji rewirów dzielnicowych, co ułatwi wyszukiwane dzielnicowego delegowanego do danego rewiru. Policja informuje, że program ma być przygotowywany do użytku do końca 2017 roku. |