Reklama
REKLAMA
Pracownicy Służby Więziennej z Zabrza szkolili kuratorów sądowych, jak radzić sobie w sytuacji zagrożenia ze strony podopiecznych Email
Wpisany przez Przemysław Jarasz napisz do autora    niedziela, 28 października 2018 20:43

BEZPIECZEŃSTWO. Prawie 50 kuratorów sądowych z katowickiego Sądu Okręgowego wzięło udział w szkoleniu Służby Więziennej prowadzonego w ramach kampanii "Bezpieczni w służbie i w pracy". Funkcjonariusze dzielili się cennym doświadczeniem i uczyli jak radzić sobie w kontakcie z ,,trudnym klientem”, jego agresją werbalną i niewerbalną oraz jak dbać o bezpieczeństwo podczas wykonywania obowiązków służbowych.

Ogólnopolska kampania społeczna Służby Więziennej „Bezpieczni w służbie i w pracy – czyli jak pracować z trudnym podopiecznym” ruszyła na Śląsku w listopadzie ubiegłego roku. Wówczas więziennicy przeszkolili kilkudziesięciu pracowników pomocy społecznej i PUP z Zabrza. W marcu 2018 roku w drugiej edycji uczestniczyli m.in. pracownicy urzędu pracy, urzędu miasta oraz ośrodka pomocy społecznej z Jastrzębia Zdroju. Szkolenie dla kuratorów z Sądu Okręgowego w Katowicach, które odbyło się w dniach 25-26 października br. na terenie Zakładu Karnego w Zabrzu, to już trzecia edycja programu.

 

- Zawsze dostosowujemy tematykę szkolenia do potrzeb i oczekiwań naszych odbiorców, dlatego tym razem skupiliśmy się na ćwiczeniach praktycznych. Bezpieczeństwo pracy i służby to podstawa. Bez niego nie moglibyśmy dobrze wykonywać swoich obowiązków. Dlatego warto o nie dbać, mieć świadomość zagrożeń i uczyć się im zapobiegać - podkreśla mjr Justyna Siedlecka, rzecznik prasowy Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Katowicach.

Funkcjonariusze Służby Więziennej wykonując swoje powinności służbowe dbają o bezpieczeństwo państwa i obywateli. Codziennie mają kontakt z najgroźniejszymi przestępcami w kraju. Wśród nich są osoby uzależnione od alkoholu i narkotyków, charakteryzujące się dyssocjalnymi cechami osobowości i mające poważne problemy z przestrzeganiem norm społecznych oraz prawnych.

- Praca z nimi wymaga ogromnej wiedzy, umiejętności i doświadczenia, które zdobywa się przez lata. Dlatego też tą wiedzą i doświadczeniem funkcjonariusze chętnie dzielą się z innymi pracownikami administracji publicznej, którzy również pracują z trudnymi podopiecznymi i są narażeni na agresywne zachowania z ich strony – dodaje z kolei Katarzyna Jabłońska, rzecznik prasowa Zakładu Karnego w Zabrzu.

Szkolenie dla kuratorów sądowych przeprowadzili funkcjonariusze Grupy Interwencyjnej Służby Więziennej w Katowicach, czyli specjalna kadra instruktorów samoobrony, taktyki i technik interwencyjnych, na co dzień szkoląca funkcjonariuszy.

Warsztaty odbywały się w trzech grupach. Każda z nich uczestniczyła w trzech warsztatach specjalistycznych:
- „Biurko i komputer – przyjaciel czy wróg” – organizacja miejsca pracy – warsztat w biurze
- „Wybrane techniki interwencji i samoobrony” – warsztat na matach
- Pierwsza pomoc przedmedyczna - ćwiczenia

Pod okiem doświadczonych instruktorów kuratorzy uczyli się radzenia sobie m.in. w przypadku agresywnego zachowania się klienta podczas rozmowy w biurze czy też w miejscu jego zamieszkania. Kuratorzy często pracują w terenie, odwiedzają swoich podopiecznych w ich mieszkaniach i tam są zdani sami na siebie. Dlatego też zajęcia odbywały się głównie nie w sali gimnastycznej, a w pomieszczeniach zaaranżowanych tak, aby przypominały ich codzienne miejsce pracy. Dzięki temu każdy uczestnik mógł w bezpiecznych warunkach, pod fachowym okiem, ale z zachowaniem realizmu, ćwiczyć techniki samoobrony oraz radzenia sobie z negatywnymi i często niespodziewanymi zachowaniami podopiecznych w różnych sytuacjach. Zajęcia prowadzone były metodami aktywnymi, opartymi na ćwiczeniach, symulacjach i inscenizacjach, bazujących na wydarzeniach, które miały miejsce podczas wykonywanych przez uczestników obowiązków lub bardzo prawdopodobnych.

- W sytuacji zagrożenia życie lub zdrowie może nam uratować wszystko to, co mamy pod ręką: pęk kluczy, biurko, krzesło, monitor komputera, a nawet długopis. Ważne, aby zachować spokój i wykorzystać do samoobrony przedmioty z naszego otoczenia. Nie bez znaczenia jest również dokładna obserwacja klienta tj. wysyłanych przez niego sygnałów niewerbalnych, co pozwoli nam przygotować się do odparcia ataku, a nawet poprzez odpowiednią komunikację do niego nie dopuścić - podkreślał jeden z funkcjonariuszy prowadzący szkolenie. - Ważne jest także, aby pamiętać o właściwej organizacji miejsca pracy, np. o ustawieniu biurka, aby w przypadku ataku móc jak najszybciej opuścić pomieszczenie lub odgrodzić się od napastnika – dodał.

 

 
 

FACEBOOK

 

    DO wynajęcia kawalerka    

w Centrum miasta,

na drugim piętrze,

w kamienicy.

Tel. 509556863

 


 

DREWNO opałowe,

pocięte, połupane,

300 zł/ m3.

Tel. 534-933-167 


 

Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA