Gra tygodnia (12): Far Cry 5: Marsjańska pułapka. Kosmiczne jaja Email
Wpisany przez Wojciech Słota napisz do autora    środa, 15 sierpnia 2018 20:53

 

RECENZJA. Od premiery gry Far Cry 5 minęło już blisko pięć miesięcy, jednak rozgrywka ta (na playstation4, xbox one lub komputery osobiste) wciąż funkcjonuje w świadomości graczy, o co dbają jej producenci podsuwając co jakiś czas do zabawy dodatkowe, cyfrowe treści (tzw. DLC, które można używać jedynie posiadając grę-matkę). Po nieco zachowawczych, zaskakujących klasycznością czerwcowych Mrocznych godzinach, w lipcu wpadliśmy w Marsjańską pułapkę (Lost on Mars), co ma jednak swoje dobre strony. Gra znów jest szalona, a akcja wymyka się schematom. No i można ją przeżywać w takt jednego z przebojów Kazika.



MARS, MARS NAPADA, DOOKOŁA LUDZI GROMADA. Bohater, w którego się wcielamy, to sam Nick Rye, dobrze znany z Far Cry 5 król przestworzy, który tym razem wzbił się naprawdę wysoko. Tak wysoko, że aż wylądował na Marsie, gdzie od razu znalazła się dla niego misja do wykonania. Co i jak, dowiaduje się od przebywającego już tam jakiś czas farcryowego obieżyświata Hurka, z którego – w chwili, gdy go spotykamy – została tylko… głowa, co jest skądinąd sympatycznym nawiązaniem do innej świetnej gry wydanej w tym roku. W rękach tych oto dwóch ludzkich jednostek są losy całej Ziemi, bowiem na Marsie źle się dzieje. Opanowały go krwiożercze pajęczaki, które z wykorzystaniem przejętej od ludzi technologii, szykują się oczywiście do inwazji na naszą kochaną planetę. Do upieczenia na jednym ogniu są więc dwie pieczenie: żeby ujść cało z tej matni, trzeba jednocześnie wyeliminować zagrażające ludzkości poczwary.
Na farcryowym Marsie jest generalnie tak, jak to możemy sobie wyobrażać: wszędzie spalony od słońca piach, skały i kosmiczne budowle. Każdy nierozważny krok – tzn. postawiony na czerwonym piasku – sprowadza na nas kłopoty, bo kryjące się w gruncie pajęczaki wyczuwają naszą obecność i przystępują do ataku. Inne zaś spadają na nas z Marsowego nieba. Konfrontacja jest więc permanentna, co ma o tyle dobrą stronę, że ze zwłok wrogów (a także rozmieszczonych w świecie gry pojemników) pozyskujemy budulec do produkcji broni i pomocnych gadżetów w drukarkach 3D. Jest co robić.
Dodatek nie ucieka od nawiązań do podstawowej wersji gry, ale w zasadzie jesteśmy ciągle zaskakiwani nowymi rozwiązaniami, kosmicznym uzbrojeniem i poznajemy przerobione na galaktyczną modłę techniki walki. Pojawiają się też ikoniczne dla całej serii (czego dowodził choćby niedawno wydany remaster trzeciej części) wieże, tym razem w wersji futurystycznej. Dzięki ich zdobywaniu okrywamy okoliczny teren, który wprawdzie nie jest przesadnie rozległy, za to w sam raz. Poza samym Marsem mamy jednak także dodatkowe lokacje, które dostarczają dodatkowych wrażeń i przygód. Bohaterowie są całkowicie ludzcy i przez całą grę nie przebierają w dosadnym i soczystym słowach.

MARS, MARS ATAKUJE, ŻADNEJ LITOŚCI NIE CZUJE. Oczywiście akcja nie może nie być patetyczna, to konieczne, gdy idzie walka o przetrwanie człowieczego gatunku. Walki z pajęczakami są trudnawe, a starcie z ich pierwszą królową długotrwałe i zapadające w pamięć. Z kolejnymi jest trochę łatwiej, tyle że zaczynają występować w parach, a nawet tercecie. Rozgrywka do samego końca pozostaje zbalansowana, gdyż wzbogacanie arsenału o kolejne wymyślne (także pod względem nazw) pukawki, jest równoważone przez pojawianie się nowego rodzaju przeciwników (w tym zbuntowane roboty), jak i zmieniające się na niekorzyść warunki atmosferyczne (są miejsca, w których nie działa pas grawitacyjny). Finał przynosi dosyć przewidywalny zwrot akcji, ale zarówno ta część, jak i całość rozgrywki broni się, zarówno przed pajęczakami, jak i nudą. Ukończenie gry pozwala wrócić w chwale na Ziemię, gdzie czekają – jak wynika z ilustracji towarzyszącym napisom końcowym - wiwaty, wywiady, a pewnie i wizyty w zakładach pracy.
Tak jak swego czasu jeden krok na Księżycu człowieka był wielkim skokiem dla ludzkości, tak dodatek Marsjańska pułapka jest dla Far Cry 5 susem w dobrą stronę. Pozostaje czekać na dalszy rozwój akcji, a więc na część Do licha, zombie! (w roli głównej reżyser filmów klasy B Guy Marvel i hordy nieumarłych), która ma się ukazać jeszcze w sierpniu.

Przepustkę sezonową do gry Far Cry 5, zawierającą dodatek Marsjańska pułapka (można go też kupić osobno), udostępniła nam firma Ubisoft

 
Zobacz także

» Gra tygodnia (21). Just Cause 4: Wybuchowy Rico

 RECENZJA. Niejaki Rico Rodriguez to dobrze znany znawcom gier komputerowych bohater. Jest ubiany i ceniony za sianie zniszczenia, oczywiście w słusznej sprawie. Poprzednio arenami jego wyczynów były południowoamerykańskie San Esperito...

» Gra tygodnia (20). Days Gone: Nieustraszony pogromca świrusów

RECENZJA. Od gier wydawanych tylko dla osób używających konkretnej platformy wymaga się zazwyczaj więcej niż od masowych produkcji. Akurat posiadacze konsoli playstation4 nie mają prawa narzekać, bo produkcje oferowany tylko im (tzw....

» Gra tygodnia (19). Far Cry New Dawn. Na górze róże, dużo różu…

RECENZJA. Kto grał w ten wie, że tamta opowieść nie kończy się bynajmniej różowo. Świat przybiera taki kolor dopiero w kontynuacji owej przygody, którą stanowi wydane w lutym Far Cry New Dawn. To bowiem nie pełnoprawna odsłona...

» Kibice zdobędą trofeum dla Górnika? Trwają zapisy do rozgrywek Ekstraklasa Games

 E-SPORT. Tegoroczne krajowe rozgrywki piłkarskie trwają już od 8 lutego, a niecały miesiąc później, konkretnie dzisiaj wieczorem, rusza ich komputerowa wersja: Ekstraklasa Games, czyli największy w historii turniej gry FIFA w Polsce. Tym...

» Gra tygodnia (16): Assassins`s Creed Odyssey. Grecki ogień

RECENZJA. Zapowiedź ukazania się jeszcze tej jesieni - a więc zaledwie w rok od poprzedniej, udanej części - kolejnej odsłony serii Assassin`s Creed jej fani przyjęli z rezerwą. Wydawało się bowiem, że nie sposób po tak krótkim czasie...
Reklama
REKLAMA
 

Idź, zobacz, posłuchaj

Bajkowe ilustracje

gdzie: Galeria Cafe Silesia, ul.  3 Maja 6, tel. 32 777-05-01

kiedy: do 24 marca












Więcej …
 
Wirtualne zwiedzanie

Zobacz historię Głosu

Więcej …
 

FACEBOOK

Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nasi partnerzy