Reklama
REKLAMA
W szkołach powstały kolejne zielone pracownie Email
Wpisany przez Jakub Lazar napisz do autora    środa, 10 listopada 2021 10:42

PERCEPCJA PRZYRODY. Dwie zielone pracownie, wyposażone w specjalistyczne pomoce naukowe do zgłębiania przedmiotów przyrodniczych, zostały uroczyście oddane do użytku w placówkach oświatowych na terenie naszych miast: w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 39 im. Marii Montessori (Zabrze, ul. Wolskiego 10) oraz w Szkole Podstawowej nr 14 (Ruda Śląska–Bielszowice, ul. Główna 40). Obydwie inwestycje zostały zrealizowane w ramach konkursów na dofinansowanie ogłoszonych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, a także przy wykorzystaniu środków własnych gmin. W tegorocznej, siódmej edycji konkursu Zielona Pracownia 2021, WFOŚiGW pozytywnie ocenił 61 wniosków spośród 133 złożonych z różnych śląskich miast i miejscowości.



Celem konkursu jest utworzenie szkolnej pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, geologicznych i chemiczno-fizycznych. Nadesłane wnioski oceniano biorąc pod uwagę: pomysł na zagospodarowanie pracowni (wykorzystanie przestrzeni, funkcjonalność, estetykę, kreatywność, innowacyjność rozwiązań), różnorodność pomocy dydaktycznych, wyposażenia i sprzętu oraz zasadność ich zakupu.

Zielony raj
Przecięcia symbolicznej wstęgi w zabrzańskiej pracowni dokonali wspólnie wiceprezydent Krzysztof Lewandowski oraz reprezentująca WFOŚiGW - Ewa Cofała. W uroczystości wzięła też udział przewodnicząca Rady Miasta Łucja Chrzęstek–Bar i szefowa komisji ekologii RM, Urszula Potyka. Jak poinformowano przybyłych, całkowity koszt przedsięwzięcia to blisko 35 tys. złotych, przy czym dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyniosła aż 27,9 tys. zł. A wkład własny gminy w wysokości 6980 zł stanowiła w istocie nagroda, którą szkoła zdobyła w pierwszym etapie konkursu nazwanego Zielona Pracownia – Projekt 2021.
- Bliska naszym sercom jest ochrona środowiska, miłość do świata roślin i zwierząt, chcemy oddychać czystym powietrzem, otaczać się pięknymi krajobrazami i chronić to, co zagrożone. Dlatego, by egzystować w zgodzie z naturą i dla natury niezbędne jest edukowanie i podnoszenie świadomości ekologicznej naszego społeczeństwa. Aby zaś skutecznie się kształcić niezbędna jest ekoedukacja. Tak właśnie zrodził się pomysł powstania ekopracowni w naszej szkole – podkreślała witając gości, uczniów i ich rodziców dyrektorka zabrzańskiej szkoły Elżbieta Klinowska. Utworzona pracownia pomoże nauczycielom przekazać wiedzę efektywniej, a uczniom w przyjemny sposób zrozumieć trudniejsze tematy. Edukacja, elementy przyrody, ochrona środowiska, świadomość ekologiczna społeczeństwa to wiodące aspekty dzisiejszych czasów. - Najważniejsze jest zrozumienie podstawowych potrzeb przyrody, a co za tym idzie myślenie globalne i działanie lokalne. Niech ta myśl przyświeca nam i przyszłym pokoleniem przez całe życie – apelowała dyrektorka.
Co warte podkreślenia, na przyjęcie gości uczniowie zabrzańskiej placówki sami włączyli się w udekorowanie w barwach zieleni nie tylko samej pracowni, ale także korytarza wiodącego do niej. A po oficjalnej inauguracji (uczniowie klasy drugiej zaprezentowali przedstawienie o tematyce przyrodniczej) wzięli udział w pierwszej lekcji pokazowej, której tematem było rozmieszczenie kontynentów i oceanów na Ziemi.
A jak konkretnie „skonfigurowano zieloną pracownię w SPS 39? Znaleźć można tu mini-szklarnie, doniczki z roślinami, tabliczki z nazwami roślin, modele botaniczne, sprzęt do uprawy roślin wykorzystywany podczas lekcji przyrody, biologii i zajęć rozwijających kreatywność. Dzięki nowemu wyposażeniu niepełnosprawni uczniowie poznają i utrwalą zasady prawidłowej uprawy roślin oraz wpływu warunków zewnętrznych na ich wzrost. Co ważne, będą samodzielnie sadzili  lub siali wybrane gatunki roślin, pielęgnowali je i sprawdzą swoją wiedzę przez dopasowywanie etykiet do roślin, pracę z puzzlami montessoriańskimi. Zasadzone zioła będą wykorzystywane do przygotowywania zdrowych i racjonalnych posiłków.
Z kolei mikroskopy, preparaty mikroskopowe, lupy, arkusze powiększające umożliwią uczniom poznanie mikroświata, który jest dla nich trudny do wyobrażenia. Zwłaszcza mikroskop z kamerą pomoże dzieciakom obserwować organizmy i preparaty w jeszcze większych rozmiarach, co jest szczególnie ważne przy ich zaburzonej percepcji wzrokowej i braku myślenia abstrakcyjnego. Natomiast przestrzenne modele ucha i oka, układanka przebiegu ciąży przybliży skomplikowane działanie ludzkiego organizmu. - Mamy duże doświadczenie w prowadzeniu zajęć z zakresu szeroko rozumianej ekologii, w których nasi uczniowie chętnie biorą udział. W pracowni poznają i utrwalą zasady selektywnej zbiórki odpadów, ich składowania i przetwarzania (znajdują się tu kosze do selektywnej zbiórki odpadów). W ramach praktycznego działania będą segregowali odpady szkolne i zgromadzą materiały nadające się do ponownego wykorzystania w czasie warsztatów rękodzielniczych. Zajęcia upcyklingowe oprócz utrwalania nawyków ekologicznych będą usprawniały ich manualnie i rozwijały  wyobraźnię. Zakupiona mata pozwoli na utrwalanie wiedzy na temat czasu rozkładu poszczególnych przedmiotów, w zależności od ich składu surowcowego – podsumowuje dyrektorka zabrzańskiej placówki.

Leśny zakątek

Tymczasem tydzień wcześniej – bo pod koniec października - podobną klasę oddano do użytku w Rudzie Śląskiej. Projekt Leśny zakątek zakładał gruntowny remont dotychczasowej sali lekcyjnej oraz stworzenie nowoczesnej pracowni przyrodniczo– biologicznej w SP 14. Po wykonaniu prac, na ścianach sali oraz tapetach przeważają motywy związane z lasem, drzewami i zwierzętami, a klasa zyskała całościowe wyposażenie - nowe ławki, krzesła, biurko, laptop oraz monitor interaktywny. - Z dużą satysfakcją oddajemy do dyspozycji uczniów bogato i nowocześnie wyposażoną salę lekcyjną. Korzystać z niej będą w głównej mierze uczniowie klas 4-6 – podkreślała podczas okolicznościowej uroczystości Katarzyna Romejko, dyrektor SP nr 14 w Rudzie Śląskiej.
W nowej pracowni znajdują się m.in.: pomoce i gry dydaktyczne, mikroskopy wraz ze stosownymi preparatami, plansze edukacyjne, ćwiczeniowy zestaw do biodegradacji czy niezwykle pomocne w zrozumieniu treści modele (model DNA czy schemat pracy płuc).
Ogólny koszt rudzkiego projektu wyniósł 40 tys. zł, z których 32 tys. zł, pochodzi z dotacji WFOŚiGW w Katowicach.




Tekst ukazał się w Głosie Zabrza i Rudy Śląskiej (nr 45 z 10 listopada 2021 roku) na kolumnie W STRONĘ NATURY, która jest współfinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

 
 

FACEBOOK

 

    DO wynajęcia kawalerka    

w Centrum miasta,

na drugim piętrze,

w kamienicy.

Tel. 509556863

 


 

DREWNO opałowe,

pocięte, połupane,

300 zł/ m3.

Tel. 534-933-167 


 

Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA